CE-Mærkning

Hvad er CE-mærkning af lystbåde?

"CE" er en forkortelse for Conformité Européenne, hvilket betyder European Conformity. Det er producentens erklæring om, at produktet opfylder kravene i de gældende EU-direktiver.

Siden 16. juni 1998 har europæisk lovgivning angivet, at lystbåde skal bære CE-certificeringen (eller mærket), hvilket kræver, at de opfylder visse konstruktions- og sikkerhedsstandarder.


Kategori A-B-C-D

CE-mærket er kategoriseret i  fire klassificeringer A, B, C og D, baseret på bådens stabilitet og evne til at modstå bølger og vind i forskellige farvande. Bådene er blevet testet under forskellige forhold, og resultaterne afgør klassificeringen. Her er et kort resumé af hver klassificering:

  • Klasse A: Ocean (designet til at håndtere ekstreme forhold og store bølger)
  • Klasse B: Høj sø (designet til at håndtere kraftige bølger)
  • Klasse C: Kystfarvande (designet til at håndtere moderat bølger og vind)
  • Klasse D: Beskyttede farvande (designet til at håndtere mindre bølger og vind)

Det er vigtigt at bemærke, at klassificeringen ikke kun er baseret på bådens størrelse eller motorkraft, men også på dens konstruktion, vægt og design. Bådejere bør overveje, hvilken klassificering der passer bedst til deres brug af båden og farvandet, hvor båden vil blive brugt.

For at opnå CE-mærkning skal båden gennemgå en række tests, herunder stabilitetstests, tests af sikkerhedsudstyr og tests af miljømæssige faktorer. Bådejere skal også sørge for, at båden er mærket korrekt og udstyret med passende sikkerhedsudstyr, herunder redningsveste og andet livreddende udstyr.

Vær dog opmærksom på, at båden kun skal være CE-mærket,  hvis båden er CE-mærkningspligtig. Det er den som regel, når:

  • Båden er 2,5 til 24 meter langt og
  • er markedsført eller taget i brug i et EU-land eller i Island og Norge for første gang efter den 16. juni 1998.

Fritidsfartøjer, der er importeret fra lande uden for EU eller Island og Norge efter den 16. juni 1998, skal også være CE-mærkede, når de markedsføres eller tages i brug i EU.

For jetski, vandscootere og andre lignende fartøjer gælder der også regler for CE-mærkning.


Kategori A-B-C-D

CE-mærket er kategoriseret i  fire klassificeringer A, B, C og D, baseret på bådens stabilitet og evne til at modstå bølger og vind i forskellige farvande. Bådene er blevet testet under forskellige forhold, og resultaterne afgør klassificeringen. Her er et kort resumé af hver klassificering:

  • Klasse A: Ocean (designet til at håndtere ekstreme forhold og store bølger)
  • Klasse B: Høj sø (designet til at håndtere kraftige bølger)
  • Klasse C: Kystfarvande (designet til at håndtere moderat bølger og vind)
  • Klasse D: Beskyttede farvande (designet til at håndtere mindre bølger og vind)

Det er vigtigt at bemærke, at klassificeringen ikke kun er baseret på bådens størrelse eller motorkraft, men også på dens konstruktion, vægt og design. Bådejere bør overveje, hvilken klassificering der passer bedst til deres brug af båden og farvandet, hvor båden vil blive brugt.

For at opnå CE-mærkning skal båden gennemgå en række tests, herunder stabilitetstests, tests af sikkerhedsudstyr og tests af miljømæssige faktorer. Bådejere skal også sørge for, at båden er mærket korrekt og udstyret med passende sikkerhedsudstyr, herunder redningsveste og andet livreddende udstyr.

Vær dog opmærksom på, at båden kun skal være CE-mærket,  hvis båden er CE-mærkningspligtig. Det er den som regel, når:

  • Båden er 2,5 til 24 meter langt og
  • er markedsført eller taget i brug i et EU-land eller i Island og Norge for første gang efter den 16. juni 1998.

Fritidsfartøjer, der er importeret fra lande uden for EU eller Island og Norge efter den 16. juni 1998, skal også være CE-mærkede, når de markedsføres eller tages i brug i EU.

For jetski, vandscootere og andre lignende fartøjer gælder der også regler for CE-mærkning.


Følg os på Facebook

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
1 dag siden

Vi har været forbi Skovshoved i dag og få et ægte klenodie til salg 👌🏼 Great Dane 28 med motor Volvo Penta MD2030 motor fra 2000. Du finder næppe et mere solidt skib !

Snart online- stay tuned#bådmægler #boatery ... Læs mereSe mindre

Vi har været forbi Skovshoved i dag og få et ægte klenodie til salg 👌🏼 Great Dane 28 med motor Volvo Penta MD2030 motor fra 2000.  Du finder næppe et mere solidt skib !

Snart online

- stay tuned

#bådmægler #boateryImage attachmentImage attachment+4Image attachment
2 dage siden

NYHED på salgsliste fra tyske BAVARIA 🇩🇪

- BAVARIA 38 CRUISER -Se salgsannonce her: boatery.dk/vare/bavaria-38-cruiser/Dejlig familiecruiser - nyt storsejl 2024 - Masser af udstyrHos BOATERY har vi nu fornøjelsen af at udbyde denne fine og velholdte Bavaria 38 Cruiser til salg. Det tyske værft er kendt for at bygge både med masser af plads og sejlglæde for pengene. Bavaria blev grundlagt i 1978 af Winfried Hermann. Siden da er mærket blevet kendt over hele verden og er blevet en af de største yachtbyggere i Europa.Bavaria 38 er designet af de anerkendte J&J DesignBådens indretning byder på hovedsalon med U-sofagruppe, dejligt og velekviperet pantry og kortbord. I BB-side agter badeværelse med toilet og bad. I STB-side agter kahyt med 2 sovepladser. I forskibet owners cabin med dobbeltseng. Hyggelig aptering og flot dørk skaber den helt rigtige maritime stemning.Sejl og motor: Sejlgarderobe består af et rullestorsejl (årg. 2024) og rullegenua. Motoren er fra svenske Volvo Penta er med hele 55 HK, hvilket giver et dejligt kraftoverskud ved motorsejlads og havnemanøvre.Bådens cockpit er udrustet med 6 stk. spil, ratstyring med autopilot, sprayhood og kaleche. Fra cockpit adgang til stor badeplatform, hvorfra Ønsker du mere info eller besigtigelse af båden, så tøv ikke med at kontakte bådmægler Tobias Schmidt Larsen fra BOATERY på tlf. +45 2184 6982 eller mail info@boatery.dk ... Læs mereSe mindre

NYHED på salgsliste fra tyske BAVARIA 🇩🇪

-  BAVARIA 38 CRUISER -

Se salgsannonce her:  https://boatery.dk/vare/bavaria-38-cruiser/

Dejlig familiecruiser - nyt storsejl 2024 - Masser af udstyr
Hos BOATERY har vi nu fornøjelsen af at udbyde denne fine og velholdte Bavaria 38 Cruiser til salg. Det tyske værft er kendt for at bygge både med masser af plads og sejlglæde for pengene. Bavaria blev grundlagt i 1978 af Winfried Hermann. Siden da er mærket blevet kendt over hele verden og er blevet en af de største yachtbyggere i Europa.

Bavaria 38 er designet af de anerkendte J&J Design

Bådens indretning byder på hovedsalon med U-sofagruppe, dejligt og velekviperet pantry og kortbord. I BB-side agter badeværelse med toilet og bad. I STB-side agter kahyt med 2 sovepladser. I forskibet owners cabin med dobbeltseng. Hyggelig aptering og flot dørk skaber den helt rigtige maritime stemning.

Sejl og motor:  Sejlgarderobe består af et rullestorsejl (årg. 2024) og rullegenua.  Motoren er fra svenske Volvo Penta er med hele 55 HK, hvilket giver et dejligt kraftoverskud ved motorsejlads og havnemanøvre.

Bådens cockpit er udrustet med 6 stk. spil, ratstyring med autopilot, sprayhood og kaleche. Fra cockpit adgang til stor badeplatform, hvorfra

 

Ønsker du mere info eller besigtigelse af båden, så tøv ikke med at kontakte bådmægler Tobias Schmidt Larsen fra BOATERY på tlf. +45 2184 6982 eller mail info@boatery.dkImage attachmentImage attachment+Image attachment
2 dage siden

NYHED: ⛵️ ELAN 31/33 ⛵️

Se annoncen på: boatery.dk/vare/elan-31-33/Et overflødighedshorn af udstyr og opgraderinger; Volvo Penta motor fra 2018 - Andersen elspil - nyere sprayhood og kalecheElan fra Slovenien har stolte traditioner med bådebyggeri - værftet har bygget både siden 1949. De er kendte for at bygge både med fine sejlegenskaber kombineret med god komfort om læ. I Elan 31/33 får du en rummelig båd med fin plads til en familie på 4. Det er samtidig en båd, der er meget let at håndtere og fint kan sejles singlehand. Båden er opgraderet med Andersen elspil til skøderne, der virkelig gør sejladsen til en leg.Om læ er båden indrettet med en fin salon med langsgående sofaer, bord, navigationsplads og pantry. Bordpladser er lysnet med hvidt folie, der giver en godt kontrast med det maritime træ. Agterkahyt i BB-side med 2 sovepladser. Seperat toilet med vask. Forrest i skibet ligeledes 2 sovepladser. Båden er helt tør om læ.Sejlgarderoben er fra består af storsejl (Elvstrøm årg. 2015), genua (Elvstrøm årg. 2015) samt genakker (årg. ukendt). Motoren er en Volvo Penta D1-30 med 29 HK installeret i 2018. Skrueaksel blev ved samme lejlighed udskiftet.Udstyrsniveauet er højt og opfatter bl.a. varme - elektrisk ankerspil - kortplotter - - autopilot - solceller - inverter - varmt brugsvand og meget mere spækket med udstyr. Udførlig udstyrsliste kan ses længere nede på siden under "Specifikation"Er du på udkig efter en båd, der er let at håndtere og, hvor du ikke skal bruge en formue på opgraderinger, så er denne Elan et rigtig godt bud. Båden ligger klar til besigtigelse i Bogense Marina på Fyn. Book en fremvisning hos bådmægler Tobias Schmidt Larsen fra BOATERY på tlf. +45 2184 6982 eller mail info@boatery.dk ... Læs mereSe mindre

NYHED:     ⛵️ ELAN  31/33 ⛵️

Se annoncen på:  https://boatery.dk/vare/elan-31-33/

Et overflødighedshorn af udstyr og opgraderinger;  Volvo Penta motor fra 2018 - Andersen elspil - nyere sprayhood og kaleche
Elan fra Slovenien har stolte traditioner med bådebyggeri - værftet har bygget både siden 1949. De er kendte for at bygge både med fine sejlegenskaber kombineret med god komfort om læ. I Elan 31/33 får du en rummelig båd med fin plads til en familie på 4. Det er samtidig en båd, der er meget let at håndtere og fint kan sejles singlehand. Båden er opgraderet med Andersen elspil til skøderne, der virkelig gør sejladsen til en leg.

Om læ er båden indrettet med en fin salon med langsgående sofaer, bord, navigationsplads og pantry. Bordpladser er lysnet med hvidt folie, der giver en godt kontrast med det maritime træ. Agterkahyt i BB-side med 2 sovepladser. Seperat toilet med vask. Forrest i skibet ligeledes 2 sovepladser. Båden er helt tør om læ.

Sejlgarderoben er fra består af storsejl (Elvstrøm årg. 2015), genua (Elvstrøm årg. 2015) samt genakker (årg. ukendt). Motoren er en Volvo Penta D1-30 med 29 HK installeret i 2018. Skrueaksel blev ved samme lejlighed udskiftet.

Udstyrsniveauet er højt og opfatter bl.a. varme - elektrisk ankerspil - kortplotter - - autopilot - solceller - inverter - varmt brugsvand og meget mere spækket med udstyr. Udførlig udstyrsliste kan ses længere nede på siden under Specifikation

Er du på udkig efter en båd, der er let at håndtere og, hvor du ikke skal bruge en formue på opgraderinger, så er denne Elan et rigtig godt bud. Båden ligger klar til besigtigelse i Bogense Marina på Fyn. Book en fremvisning hos bådmægler Tobias Schmidt Larsen fra BOATERY på tlf. +45 2184 6982 eller mail info@boatery.dkImage attachment

Tilmeld nyhedsbrev

cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram