"CE" er en forkortelse for Conformité Européenne, hvilket betyder European Conformity. Det er producentens erklæring om, at produktet opfylder kravene i de gældende EU-direktiver.
Siden 16. juni 1998 har europæisk lovgivning angivet, at lystbåde skal bære CE-certificeringen (eller mærket), hvilket kræver, at de opfylder visse konstruktions- og sikkerhedsstandarder.
CE-mærket er kategoriseret i fire klassificeringer A, B, C og D, baseret på bådens stabilitet og evne til at modstå bølger og vind i forskellige farvande. Bådene er blevet testet under forskellige forhold, og resultaterne afgør klassificeringen. Her er et kort resumé af hver klassificering:
Det er vigtigt at bemærke, at klassificeringen ikke kun er baseret på bådens størrelse eller motorkraft, men også på dens konstruktion, vægt og design. Bådejere bør overveje, hvilken klassificering der passer bedst til deres brug af båden og farvandet, hvor båden vil blive brugt.
For at opnå CE-mærkning skal båden gennemgå en række tests, herunder stabilitetstests, tests af sikkerhedsudstyr og tests af miljømæssige faktorer. Bådejere skal også sørge for, at båden er mærket korrekt og udstyret med passende sikkerhedsudstyr, herunder redningsveste og andet livreddende udstyr.
Vær dog opmærksom på, at båden kun skal være CE-mærket, hvis båden er CE-mærkningspligtig. Det er den som regel, når:
Fritidsfartøjer, der er importeret fra lande uden for EU eller Island og Norge efter den 16. juni 1998, skal også være CE-mærkede, når de markedsføres eller tages i brug i EU.
For jetski, vandscootere og andre lignende fartøjer gælder der også regler for CE-mærkning.
CE-mærket er kategoriseret i fire klassificeringer A, B, C og D, baseret på bådens stabilitet og evne til at modstå bølger og vind i forskellige farvande. Bådene er blevet testet under forskellige forhold, og resultaterne afgør klassificeringen. Her er et kort resumé af hver klassificering:
Det er vigtigt at bemærke, at klassificeringen ikke kun er baseret på bådens størrelse eller motorkraft, men også på dens konstruktion, vægt og design. Bådejere bør overveje, hvilken klassificering der passer bedst til deres brug af båden og farvandet, hvor båden vil blive brugt.
For at opnå CE-mærkning skal båden gennemgå en række tests, herunder stabilitetstests, tests af sikkerhedsudstyr og tests af miljømæssige faktorer. Bådejere skal også sørge for, at båden er mærket korrekt og udstyret med passende sikkerhedsudstyr, herunder redningsveste og andet livreddende udstyr.
Vær dog opmærksom på, at båden kun skal være CE-mærket, hvis båden er CE-mærkningspligtig. Det er den som regel, når:
Fritidsfartøjer, der er importeret fra lande uden for EU eller Island og Norge efter den 16. juni 1998, skal også være CE-mærkede, når de markedsføres eller tages i brug i EU.
For jetski, vandscootere og andre lignende fartøjer gælder der også regler for CE-mærkning.

BOATERY ApS
Agnetevej 5
DK-3300 Frederiksværk
CVR 37610437
Det kommer ikke bag på os. De danske lystbådehavne er guld værd 🥇 ... Læs mereSe mindre
0 CommentsKommenter på Facebook
Så er der ny skarp pris på denne Sea Ray 245 Sundancer DIESELFørpris DKK 289.000,-Ny pris: DKK 255.000,-Se mere info og flere billeder på dette link: boatery.dk/vare/sea-ray-245-sundancer/ ... Læs mereSe mindre
Learn More
0 CommentsKommenter på Facebook
Vi har netop fået denne skønne Azimut 43 Fly til salg.Se annoncen på: boatery.dk/vare/azimut-43-fly/ #azimut #livettilsøs #levlivet #boatery ... Læs mereSe mindre
0 CommentsKommenter på Facebook